behandeling fysiotherapie van sport medisch centrum papendal helpt bij hielspoor

Hoe kom ik van hielspoor af?

Heb jij pijn onder je hak tijdens lang staan, wandelen of sporten? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van hielspoor. Erg vervelend, want het zorgt vaak ervoor dat het wandelen en sporten op een lagere intensiteit en met een kortere duur uitgevoerd moeten worden. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen en kan de klacht in enkele weken tot maanden verholpen zijn. Lees in deze blog wat hielspoor is en wat je eraan kunt doen.

Wat is hielspoor?

Door belasting van de hak tijdens het lopen of sporten kan een irritatie ontstaan in het midden van de hak. Voorheen dacht men dat een puntige verkalking onder de hak de oorzaak is van hielspoor. Echter is het zo dat veel mensen deze verkalking hebben zonder daar klachten van te krijgen. En andersom kunnen mensen pijn onder de hak hebben zonder aanwezigheid van een puntige verkalking. Wanneer we spreken over hielspoor bedoelen we eigenlijk klachten onder de hak en niet klachten door een puntige verkalking. Hielspoor komt vaak voor en over het algemeen hebben vrouwen er vaker last van dan mannen. Typische symptomen zijn pijn onder de hak bij lang staan, lopen en rennen. Vooral in de ochtend bij het opstaan is de pijn versterkt aanwezig.

Wat is de oorzaak van hielspoor?

De meest voorkomende oorzaak van hielspoor is overbelasting ter hoogte van de hiel of van de aanhechtende pezen door intensief sporten. Bij hielspoor is er meestal niet één aanwijsbare oorzaak, maar sprake van meerdere oorzakelijke factoren. Een verminderde flexibiliteit van de enkelbuiging, een standsafwijking van de voet of gespannen kuitspieren kunnen zorgen voor extra belasting van de hak. Ook kunnen spierknopen (triggerpoints) van de diepe kuitspier uitstraling geven op de hak. Daarnaast kan verkeerd schoeisel voor onvoldoende steun of een slechte demping zorgen. Een hielspoor kan overigens ook ontstaan door een fysiek trauma.

Welke behandeling van hielspoor?

Als je nog niet lang last hebt van hielspoor, dan kun je met kleine aanpassingen de klachten vaak al snel verminderen. Je doet er verstandig aan om de loop- of sportbelasting voorlopig te verminderen om zo je voet de tijd te geven om te herstellen. Je conditie kun je op peil houden door een training uit te voeren waarbij de voetbelasting laag is zoals bij fietsen, crosstrainen of roeien. Rekoefeningen, gebruik van gelpads in het hakgedeelte van je schoenen en steunzolen zouden een andere oplossing kunnen zijn voor het verminderen van je klachten. Er zijn meerdere factoren waarnaar gekeken moet worden bij hielspoor en de behandeling daarvan.

Hoe wij jou kunnen helpen

Heb jij last van pijn onder je hak? Neem gerust contact met ons op voor een afspraak. Onze (sport)fysiotherapeuten zijn zonder verwijzing toegankelijk en met een verwijzing van de huisarts of specialist kun je bij één van onze sportartsen terecht. Zij kunnen je in één van onze vestigingen in de regio Arnhem en Nijmegen helpen met je herstel.

Wil jij liever direct zelfstandig aan de slag met het verhelpen van je hielspoor? In ons digitale zelfzorgproduct ‘Los zelf je klachten onder de voet op’ krijg jij hét stappenplan met adviezen en meer effectieve oefeningen om je klachten zelf op te lossen.

Tags: , , , ,

Heb jij last van hardnekkige klachten onder je voet of hak tijdens het staan, wandelen of sporten? Wil je graag zelf je klachten oplossen zonder naar de fysiotherapeut of huisarts te gaan? Ontdek in dit digitale zelfzorgproduct wat je moet doen om spoedig en onder eigen verantwoordelijkheid van je klachten af te komen. Zo kun je weer genieten van een pijnvrij leven.

  • thuiswinkelwaarborg
  • Federatie
  • VSG
  • Keurmerk fysiotherapie
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut