Blogs | Sport Medisch Centrum Papendal

Onderarmklachten komen veelvuldig voor in de motorsportwereld: voor motorcrossers en wegracers zijn het bekende klachten. Hierbij wordt de term ‘armpump’ vaak gebruikt. Maar ook bij andere (sportieve)activiteiten waarbij de onderarm spieren hoog frequent worden gebruikt kunnen deze klachten opspelen, denk bijvoorbeeld aan BMX. In deze blog gaan we dieper in op wat het nu eigenlijk is, hoe het ontstaat en wat je kan deze om deze klachten te behandelen of te voorkomen.  

Wat zijn onderarm klachten die veel voorkomen in de Motorsport?

Onderarm klachten die veel voorkomen in de Motorsport kenmerken zich door een opbouwende kramp in de onderarmspieren, waardoor bijvoorbeeld het knijpen in een stuur steeds moeilijker wordt. Sommige werkzaamheden kunnen ook onderarmklachten geven. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het ontstaan van deze klachten, bijvoorbeeld:

  • (Te snel/te veel) opstarten na een lange rustperiode;
  • Teveel knijpkracht gebruiken (forceren)
  • Verkeerde (zit)houding/techniek
  • Klachten en/of beperkingen van aangrenzende gewrichten van pols, ellenboog en schouder;
  • Een te strakke fascie (bindweefselkoker om de onderarm spier);
  • Onvoldoende kracht, mobiliteit en coördinatie van nek-, schouder- en armspieren.

Opstarten na een lange rustperiode, of blessure

Over het algemeen geldt in elke sport: geef je lichaam de tijd om weer te wennen aan de (sport)belasting die je wil gaan doen. Doseer in duur, intensiteit en frequentie na bijvoorbeeld een winterstop of zomerstop. Vaak start je vol gas en ben je blij om weer te kunnen sporten, maar in sommige gevallen voel je langzaamaan je onder armen vollopen net als een ballon. Niet veel later gaat het volle gevoel in je onderarm over in een krampend gevoel, soms met tintelingen en uitstraling in de hand. Dit kan ervoor zorgen dat je moeite en pijn hebt om voldoende knijpkracht te leveren. Een algemene maat die veelvuldig gebruikt wordt binnen revalidaties of terugkeer naar sport na een langere rustperiode is dat je per training of per trainingsweek maximaal 10% meer mag doen dan de training of trainingsweek ervoor.

Te gespannen sporten

Zeker tijdens de eerste trainingen of wedstrijden moet vaak nog gewend worden aan bijvoorbeeld de snelheid, intensiteit en duur van de belasting. Als reactie wordt er vaak te hard geknepen in het stuur. Dit  geeft een hogere basisspanning op de onderarm. Als deze hogere basisspanning dan gecombineerd wordt met bijvoorbeeld veelvuldig remmen kunnen er klachten ontstaan. Bouw je tempo gedoseerd op, geef jezelf de tijd om weer één te worden met je (sport) belasting.

Niet optimale houding of te weinig beweging

Een juiste sport of werkhouding in combinatie met beweging is essentieel voor een juiste overdracht in belasting. De vering en zithouding zijn hierbij een essentieel onderdeel van de motorfiets- of bijvoorbeeld mountainbike houding. We weten echter ook dat houding alleen niet alles is. Het gaat om een zo optimaal mogelijke houding in combinatie met voldoende beweging. Voor bijna alle blessures geldt dat TE lang in dezelfde houding de klachten versterkt. Afwisseling in houding, maar ook het in beweging komen of even van de motor afstappen zijn hierbij belangrijk. Denk bij in beweging komen bijvoorbeeld ook aan afwisselen tussen zitten en staan op de motor of fiets.

Klachten en beperkingen van de nek, pols of ellenboog en schouder

Bewegingsbeperkingen, verminderde coördinatie, of verminderde kracht van bovengenoemde gewrichten kunnen zorgen voor een compensatie in de onderarmspieren. Onze fysio en manueel therapeuten kunnen hier een gedegen onderzoek naar doen en waar nodig te behandelen of oefeningen mee te geven. Heb je klachten van de nek, pols, elleboog of schouder of recente blessures hieraan gehad dan is het zeker raadzaam dit eens te laten controleren.

Een te strakke fascie (bindweefsel koker om de onderarmspier)

In sommige gevallen is het bindweefsel rondom de spier te strak waardoor op momenten van uitzetten van de spier er niet genoeg ruimte is voor de spier om uit te kunnen zetten. Fysiotherapeutische behandeling heeft hier vaak geen, of een kortdurend effect. Wat uitsluitsel geeft is een drukmeting te laten doen om te diagnosticeren, of jouw klachten middels een lokale orthopedische ingreep te verhelpen zijn. Ook in dit geval hebben we de juiste samenwerkingsverbanden om deze klachten te verhelpen.

Wat moet je wel en niet doen bij pijnklachten in de onderarm

Bij kramp wordt vaak gedacht aan een verminderd uithoudingsvermogen van de spieren, de logische gedacht volgt dan om ook deze spieren op te gaan trainen door bijvoorbeeld knijpkracht oefeningen te gaan doen. Het gevolg is een nog hogere spierspanning van de onderarmspieren waardoor nog eerder of zelfs intensiever de kramp op kan treden.

Wel kun je zorgen voor een goede warming up, waarbij je zorgt voldoende te hebben gedronken en zo nu en dan de onderarmspieren gedurende 4x 20-30 seconden te rekken (en 20-30 sec. rust) zodat de (basis)spanning laag blijft. Bekijk ook goed bovenstaande redenen voor het ontstaan van de klachten eens. Zitten er zaken bij die je nou zou kunnen optimaliseren?

Wat kan Het Sport Medisch Centrum Papendal voor jou betekenen bij onderarmklachten in de Motorsport?

Mocht je na bovengenoemde tips toch nog klachten ervaren, dan kan een afspraak bij ons wellicht oplossingen bieden! Tijdens ons uitgebreide onderzoek bekijken we de mobiliteit, stabiliteit en kracht van de nek, schouder, pols en ellenboog op optimale functie. Na het achterhalen van de oorzaak voor de klachten kunnen we middels training, manuele therapie en/of dry needling de juiste behandelinterventie toepassen. Indien noodzakelijk kunnen we vanuit ons uitgebreide netwerk andere specialisten erbij betrekken om jou verder te helpen.

 

Lees meer
  • Federatie
  • VSG
  • Keurmerk fysiotherapie
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut