5 tips om fit te worden (en te blijven) in het nieuwe jaar

Het nieuwe jaar is begonnen. Vol goede moed wil je weer beginnen op de sportschool of wil je het hardlopen oppakken. Je legt de sportschoenen en -kleren al klaar, maar het wil maar niet lukken, het nieuwe begin. Goede voornemens blijven bij velen vaak goede voornemens. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit jaar wel fit wordt en je voornemens waarmaakt? In deze blog geven we je graag vijf goede tips.

Tip 1: maak je doelen realistisch

Begin met kleine doelen en zorg ervoor dat je doelen daadwerkelijk haalbaar zijn. Als je realistische doelen stelt, en deze ook daadwerkelijk haalt, motiveert dit om door te gaan. Begin je met iets nieuws? Dan is het slim om de lat niet té hoog te leggen. Ben je ervaren en weet jij wat je wel en niet kunt? Zoek dan uitdaging in het verleggen van je grenzen.

Tip 2: doe iets wat je leuk vindt en kunt integreren in je dagelijkse leven

Zoek een vorm van bewegen die bij je past en waar je plezier uit haalt. Wanneer je plezier hebt in bewegen kost het veel minder moeite om daadwerkelijk te gaan. Je hoeft hierbij zeker niet alleen te denken aan een sportschool, tennis of voetbal. Ook wandelen, boodschappen doen, fietsen en stofzuigen zijn een vorm van bewegen. Behaal extra winst door ervoor te zorgen dat je je hartslag voelbaar omhoog brengt.

Tip 3: kies voor regelmaat

Probeer structuur te vinden in je dagelijkse leven. Gezond eten, genoeg bewegen en genoeg slapen blijken voor veel mensen heel lastig te zijn. Toch zijn deze heel belangrijk om je fit te (blijven) voelen. Met name rust wordt wel eens vergeten, zeker in het drukke leven van tegenwoordig.

Tip 5: bouw stapsgewijs op

Wanneer je de motivatie hebt gevonden om in beweging te komen, is te snel opbouwen een veel voorkomende valkuil. Om stapsgewijs te bouwen, kun je het model van belasting en belastbaarheid gebruiken. In dit model staat de belastbaarheid voor wat je lichaam op dit moment aankan. De belasting is wat je van je lichaam vraagt. Wanneer de belasting gedurende een langere periode gemiddeld groter is dan je belastbaarheid, kan overbelasting optreden. Dit kan leiden tot blessures en die wil je natuurlijk voorkomen.

Tip 6: bezoek een professional in beweging

Bij SMCP is het mogelijk om begeleiding op maat te krijgen. Deze begeleiding kan variëren van personal training, trainingsadvies, medische fitness, voedingsadvies of een sportmassage. We kunnen jou begeleiden om jouw doelen voor het nieuwe jaar te behalen, zodat jij je weer topfit gaat voelen.

  • Federatie
  • VSG
  • Keurmerk fysiotherapie
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut