5 tips om fit te worden (en te blijven) in het nieuwe jaar

Het nieuwe jaar is begonnen. Vol goede moed heb je een sportschool abonnement afgesloten. De maand januari ga je trouw, maar daarna wordt het steeds minder. Komt het je al bekend voor? Goede voornemens die bij voornemens blijven. Maar hoe zorg je er nou voor dat je dit jaar wel fit wordt en je voornemens waar maakt?

Tip 1: maak je doelen realistisch

Begin klein en zorg ervoor dat je doelen haalbaar zijn. Als je realistische doelen stelt, en deze ook daadwerkelijk haalt, motiveert dit om door te gaan. Daarnaast helpt het als je doelen stelt op jouw niveau. Begin je met iets nieuws? Dan is het slim om de lat niet té hoog te leggen. Ben je ervaren en weet jij wat je wel en niet kan? Zoek dan uitdaging in het verleggen van je grenzen.

Tip 2: Doe iets wat je leuk vindt en kunt integreren in je dagelijks leven

Zoek een vorm van bewegen die bij je past en waar je plezier uit haalt. Wanneer je plezier hebt in bewegen kost het veel minder moeite om daadwerkelijk te gaan. Je hoeft hierbij zeker niet alleen te denken aan een sportschool, tennis of voetbal. Ook wandelen, boodschappen doen, fietsen en stofzuigen zijn een vorm van bewegen. Zorg er wel voor dat je hartslag even omhoog gaat!

Tip 3: Eet genoeg groente

Het klinkt als een cliché, maar toch eet slechts 16% van de Nederlandse bevolking de aanbevolen 200 gram groente per dag. Groente zit vol met vitamines, mineralen en voedingsvezels. Deze hebben een positief effect op je hart, bloedsuikerspiegel, bloeddruk en huid. De hoeveelheid voedingsstoffen verschilt per soort groente en per seizoen. Ga voor zo veel mogelijk kleuren- en voor seizoensgroente! Deze bevatten doorgaans de meeste voedingsstoffen.

Tip 4: Regelmaat

Probeer structuur te vinden in je dagelijks leven. Gezond eten, genoeg bewegen, genoeg water drinken en genoeg slapen blijkt voor veel mensen heel lastig te zijn. Toch zijn deze heel belangrijk om je fit te (blijven) voelen. Met name rust wordt wel eens vergeten, zeker in de maatschappij van tegenwoordig.

Tip 5: Bouw gedoseerd op

Wanneer je de motivatie hebt gevonden om in beweging te komen, is te snel opbouwen een veel voorkomende valkuil. Om gedoseerd op te bouwen kun je het belasting en belastbaarheids model gebruiken. In dit model staat de belastbaarheid voor wat je lichaam op dit moment aankan. De belasting is wat er van je lichaam gevraagd wordt. Wanneer je belasting voor langere tijd groter is dan je belastbaarheid zal er een overbelasting ontstaan. Dit kan leiden tot blessures, iets wat je natuurlijk wilt voorkomen.

Tip 6: Bezoek een professional

Bij SMCP is het mogelijk om begeleiding op maat te krijgen. Deze begeleiding kan variëren van voedingsadvies, trainingsadvies, medische fitness, ademspiertraining of een sportmassage. We kunnen je helpen om jouw doelen voor het nieuwe jaar te behalen en jezelf weer topfit te voelen.

 

  • Federatie
  • VSG
  • Keurmerk fysiotherapie
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut