Veel gestelde vragen over werkgerelateerde klachten en ergonomische hulpmiddelen

Veel mensen werken momenteel nog steeds thuis. De een heeft thuis een kantoor (ingericht) en de ander heeft de eettafel omgebouwd tot werkplek. Nu is deze werkplek evenals de werktijd anders dan je gewend bent. Dit kan fysieke en/of mentale klachten als gevolg hebben. Ergonomisch werken omvat een optimale instelling van de werkplek op jouw lichaam en werkactiviteiten. Om preventief klachten te voorkomen of klachten te verminderen, kun je de werkplek ergonomisch instellen. Benieuwd wat ergonomie precies inhoudt en wat jij zou kunnen veranderen aan jouw manier van werken thuis? Lees dan onderstaande vragen.

Is een juiste werkplek belangrijk om klachten te voorkomen?

We zien momenteel een toename van heup-/bil-/rug-/nek-/schouderklachten, mede ontstaan doordat mensen meer aan het thuiswerken zijn. Dit heeft niet direct te maken met een verkeerde of foute werkhouding. Er bestaan geen verkeerde houdingen of bewegingen. Wat mogelijk wel het geval is, is dat mensen niet gewend zijn om in hun thuisstoel te zitten of aan een andere tafel te werken, maar wel van zichzelf verwachten dat ze op dezelfde wijze kunnen werken als op hun oorspronkelijke werkplek op kantoor. Deze geforceerde werkhouding kan leiden tot overbelasting.

Wat is ergonomie?

De Nederlandse Vereniging voor Ergonomie hanteert de volgende definitie voor ergonomie:
Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.

Om de werkplek te optimaliseren zijn er verschillende ergonomische producten die hiervoor gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan: laptophouders, verstelbare bureaus, bureaustoelen of speciale toetsenborden en muizen. Op afspraak komen wij ook op kantoor of thuis langs om de werkplek te evalueren en advies te geven en/of eventuele veranderingen aan te brengen.

Wat zijn andere ergonomische producten?

Fysieke ergonomie
Bijna alles op de wereld is op maat van de (gemiddelde) mens gebouwd. Deuren vereisen niet te veel kracht om geopend te worden, winkelkarren verlichten het dragen van boodschappen, een lange borstelsteel maakt bukken overbodig en fietsen hebben verschillende maten zodat je comfortabel zit.

Cognitieve ergonomie
Informatie zoals de uren van bussen moet men het liefst snel kunnen vinden, lezen en begrijpen. Een optimale lees- en begrijpbaarheid is van toepassing in alle geschreven tekst. Op het werk moet eentonig werk vermeden worden, maar te veel informatie tegelijk controleren zal tot overbelasting kunnen leiden.

Organisatie ergonomie
In arbeidssituaties is de achterliggende gedachte een goede werksfeer te creëren die zorgt voor tevreden en productieve mensen. Factoren uit de omgeving kunnen dus ook sterk meespelen. Factoren zoals verlichting, temperatuur en luchtvochtigheid kunnen ook een beslissende rol spelen in de efficiëntie van een organisatie. Ook het betrekken van de werknemers bij het ontwerpen of aanpassen van een nieuwe werkpost resulteert in betere oplossingen.

Wat zijn de voordelen van ergonomische hulpmiddelen en zijn er ook nadelen?

Het gebruik van hulpmiddelen/aanpassingen maakt het mogelijk om bepaalde activiteiten gemakkelijker, vaker of langer uit te voeren dan zonder hulpmiddel het geval is. Op korte termijn levert dit meestal veel voordelen op en men voelt zich veelal minder beperkt.
Op de lange termijn kan het gebruik van hulpmiddelen ook nadelige gevolgen hebben. Door het gebruik van hulpmiddelen voel je minder goed je belastbaarheidsgrens waardoor de kans groter is dat je jezelf ongemerkt overbelast. Tegelijkertijd bestaat het gevaar dat door het gebruik van hulpmiddelen je je lichaam onnodig ontlast of zelfs bepaalde bewegingen vermijdt, waardoor je jezelf onderbelast (“use it or lose it”). Zowel de overbelasting als de onderbelasting leidt op lange termijn tot een daling van de belastbaarheid en daarmee tot vermindering van het algehele functioneren. Een bijkomend nadeel van het langdurig gebruik van hulpmiddelen is de kans op afhankelijkheid van dat hulpmiddel.

Wat kan ik zelf al ondernemen?

Klachten als gevolg van thuiswerken komen over het algemeen vooral voor door langdurig in dezelfde houding te werken. Op het werk zijn we vaak gewend om wat vaker van de plaats te komen. Hier kun je zelf dus al snel wat aan doen door vaker gedurende de dag van werkhouding te veranderen. Dus wissel het zitten af met staan en lopen en neem pauzes op vaste momenten. Heb je een statische werkhouding, zorg dan voor dynamische momenten, zoals lopend bellen.

Beïnvloed ik mijn klachten met mijn eigen gedrag?

Het is van belang dat we goed leren kijken naar onze eigen gedrag en gedachten. Dit in de brede context van het totale functioneren. Welke verwachtingen heb je van jezelf en welke worden opgelegd door de omgeving. Bijvoorbeeld, als je denkt dat onderuitgezakt zitten slecht is voor je rug en je jezelf altijd dwingt om recht te zitten dan krijg je mogelijk sneller klachten als je dat langer probeert vol te houden dan je belastbaarheid aan kan. Zowel onderuitgezakt zitten als rechtop zitten zijn prima houdingen, mits ze niet te lang achtereen worden aangehouden.

Wist je dat wij een consult werkhouding & werkplek hebben?

Maak nu een afspraak

Videoconsult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal

Wil je graag een consult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal (SMCP), maar woon je niet in de buurt of wil je liever nog geen fysiek consult? Vraag dan nu een videoconsult aan.

De fysiotherapeut van SMCP kan in het videoconsult al jouw vragen over jouw blessure of klacht beantwoorden. Ook kan de fysiotherapeut jou advies geven over hoe je zo spoedig mogelijk kunt herstellen. Het maakt niet uit waar in Nederland je woont. Bij SMCP willen wij dat iedereen gebruik kan maken van onze topsportservice. Voor een videoconsult heb je geen verwijzing van een arts nodig.

Lees meer over het videoconsult

  • PlusPraktijk
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut