Hoe herken je shin splints?

Heb je zeurende en stekende pijn aan je schenen tijdens het sporten dan zou je wel eens last kunnen hebben van shin splints. Een pijnlijk scheenbeen is een veelvoorkomende blessure bij hardlopers. Het is een hardnekkige blessure waar goed mee omgegaan moet worden. Als je er eenmaal last van hebt, kan deze blessure lang aanhouden namelijk.

Wat zijn shin splints?

Shin splints kenmerken zich door een irritatie aan de scheenbeenspieren, waarbij het scheenbeen zelf ook gevoelig kan zijn, tijdens het sporten. De klacht komt veel voor onder hardlopers en spelsporters en is een blessure die veroorzaakt wordt door overbelasting. Wanneer er teveel en te hoge trekkrachten optreden op de spieren rondom het scheenbeen en op het scheenbeen zelf kunnen deze structuren gaan irriteren. De irritatie kan zeer pijnlijk zijn. Vooral bij rennen, springen en hoge belastingen kun je veel last ervaren. Bij shin splints wordt de pijn vaak aan de binnenrand van het scheenbeen of aan de voorzijde gevoeld. In het begin heb je vooral last tijdens en na het sporten, maar uiteindelijk kun je zelfs in rust nog de pijn blijven voelen. Overigens is er een nieuwere benaming voor shin splints, namelijk het mediaal tibiaal stress-syndroom ofwel MTSS. Letterlijk vertaald betekent dit overbelasting van de binnenzijde van het scheenbeen.

Wat zijn mogelijke oorzaken?

Bij shin splints zijn de scheenbeenspieren geïrriteerd en overbelast geraakt door (te) grote trekkrachten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een verkeerde voetenstand of foutieve bewegingscoördinatie tijdens het sporten kunnen ervoor zorgen dat er een te hoge belasting optreedt. Daarnaast kunnen verkeerde schoenen, een slechte hardlooptechniek, overgewicht, beenlengteverschil of verkeerde sportondergronden zorgen voor de overbelasting.

Behandeling van shin splints

Bij een irritatie van het scheenbeen en/of de scheenbeenspieren is het belangrijk om eerst rust te nemen of rustiger aan te doen, zodat de pijn kan zakken. Hierna is het belangrijk om de voetenstand en bewegingscoördinatie tijdens het sporten te optimaliseren, zodat de schokbelasting op het onderbeen beter opvangen kan worden. Er is een aanzienlijk aantal oefeningen die je kunnen helpen om van de klachten af te komen. De fysiotherapeut kan je hierin goed ondersteunen en aangeven welke oefeningen jou het beste gaan helpen. Daarnaast kan de fysiotherapeut met jou afstemmen hoeveel je kunt blijven sporten, zodat de belasting is afgestemd op je belastbaarheid. Het dragen van compressiekousen wordt door menig sporter met shin plints ook als prettig ervaren. Tot slot kan het helpen om je schoenen of voetenstand te laten controleren door een podotherapeut.

Het is belangrijk om actie te ondernemen wanneer je last hebt van shin splints. Het kan een erg vervelende blessure zijn en je belemmeren in je (sport)activiteiten. Indien je er zelf niet uit komt, kun je uiteraard terecht bij een van de fysiotherapeuten en/of podotherapeuten van Sport Medisch Centrum Papendal.

Videoconsult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal

Wil je graag een consult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal (SMCP), maar woon je niet in de buurt of wil je liever nog geen fysiek consult? Vraag dan nu een videoconsult aan.

De fysiotherapeut van SMCP kan in het videoconsult al jouw vragen over jouw blessure of klacht beantwoorden. Ook kan de fysiotherapeut jou advies geven over hoe je zo spoedig mogelijk kunt herstellen. Het maakt niet uit waar in Nederland je woont. Bij SMCP willen wij dat iedereen gebruik kan maken van onze topsportservice. Voor een videoconsult heb je geen verwijzing van een arts nodig.

Vraag nu een videoconsult aan

Tags: , , ,
  • PlusPraktijk
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut