fysiotherapeut nijmegen helpt je herstellen van blessure door balans tussen belasting en belastbaarheid

Minder kans op een blessure door balans tussen belasting en belastbaarheid

De belasting en de belastbaarheid van ons lichaam moeten in balans zijn voor een optimaal welzijn en om blessures door het sporten te voorkomen. Er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan een goede balans tussen de belasting en belastbaarheid en daarmee een kleinere kans op blessures. Hoe beter jij in staat bent belasting af te stemmen op je belastbaarheid, des te kleiner de kans op het ontwikkelen van een blessure door sporten en bewegen.

Verhouding tussen belasting en belastbaarheid

Belasting en belastbaarheid kun je niet los van elkaar zien. De belastbaarheid is datgene wat iemand aankan, wat iemand kan doen. Belasting is datgene wat iemand doet. Denk daarbij aan inspanning op het werk, in dagelijkse activiteiten en tijdens sport. Als lichaamsweefsel meer belast wordt dan wat de belastbaarheid van het weefsel toelaat, dan is de kans groot dat het weefsel geïrriteerd raakt. We noemen dit overbelasting. Overbelasting kan ontstaan doordat te intensief of te langdurig belast is of een combinatie daarvan. Ook kan overbelasting optreden doordat de belastbaarheid omlaag is gegaan. We spreken dan van relatieve overbelasting. Overbelasting ligt aan de basis van elke sportblessure.

Hoe de belasting van sporten en bewegen de belastbaarheid beïnvloedt

Sporten en bewegen helpen de belastbaarheid te verbeteren en deze moet onderhouden worden. De belastbaarheid van het lichaam neemt af als de belasting (veel) te laag is of wegblijft (denk maar aan langere tijd gips dragen of een periode bedrust). Het is dus vaak noodzakelijk om wel te belasten. Hier geldt ‘use it or lose it’.

Wanneer je gaat sporten en bewegen werk je aan je belastbaarheid. Het lijf kan hier een reactie op geven met spierpijn, stramheid of een beurs gevoel. Als deze reactie binnen 48 uur verdwijnt heeft het lijf een juiste prikkel gekregen. De belastbaarheid zal daardoor toenemen. Houdt deze prikkel langer aan dan is het raadzaam de training de volgende keer aan te passen. Teveel belasting kan zorgen voor overbelasting en te weinig belasting kan onderbelasting (te lage belastbaarheid) veroorzaken. Beide hebben als gevolg dat de kans op een blessure toeneemt.

Je houdt met verschillende factoren rekening tijdens het sporten en bewegen. Tussen zware sporttrainingen in is het belangrijk om rust te nemen en je lichaam te laten herstellen. In dit geval is het goed om de aangegeven 48 uur aan te houden om te herstellen. Hiernaast is het belangrijk om in de gaten te houden dat trainen geen pijn doet. Zo lang de pijn maximaal 3 is op een schaal van 10 (0 is pijnvrij en 10 is maximale pijn) dan belast je je lijf op de juiste wijze.

Blessures vragen om een juiste afstemming tussen belasting en belastbaarheid

Bij een blessure is volledige rust meestal niet noodzakelijk en zelfs niet gunstig. Bij volledige rust wordt de belasting teruggebracht naar nul. Tijdens de rustfase neemt de belastbaarheid juist verder af. Als je de training dan weer oppakt, is er een kans dat de blessure weer opspeelt. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de factoren die de balans tussen belasting en belastbaarheid positief beïnvloeden, zoals:

  • Train wat je nog wel kunt trainen
  • De trainingsfrequentie omlaag brengen
  • Minder langdurig trainen
  • Trainen op een lagere intensiteit
  • Andere trainingsoefeningen en meer afwisseling
  • Minder oefeningen uitvoeren
  • Minder series en herhalingen per oefening te doen
  • Langere pauzes tussen de oefeningen, series en herhalingen nemen

Het is belangrijk dat je niet helemaal stopt met sporten en bewegen. Een optimale belasting zorgt juist voor herstel van de belastbaarheid en geblesseerde lichaamsweefsels.

Optimaliseer je herstel en ondersteun je belastbaarheid

Je kunt je herstel van een blessure optimaliseren en je belastbaarheid ondersteunen door de belasting en belastbaarheid ook op andere vlakken in balans te brengen. Dit kun je op de volgende wijzen doen:

  • Afwisseling tussen inspanning en ontspanning
  • Een gezond eetpatroon
  • Goede kwaliteit en hoeveelheid slaap
  • Voldoende en gevarieerde beweging
  • Regelmatige afwisseling van houdingen en bewegingen
  • Goed omgaan met stressperioden

Wat kunnen wij voor je doen?

Heb je last van een blessure en lukt het je niet goed om hiervan te herstellen? Of wil je ondersteuning krijgen om zo goed mogelijk te herstellen van je blessure? De fysiotherapeut is expert in het afstemmen van de belasting op de belastbaarheid. De fysiotherapeut zal samen met jou middels een vraaggesprek en een bewegingsonderzoek in kaart brengen wat jouw huidige belastbaarheid is en wat eventuele herstelbelemmerende factoren zijn. Vervolgens zal de fysiotherapeut met jou een plan opstellen hoe je de belasting zo goed mogelijk kunt afstemmen op je belastbaarheid, waardoor je spoedig zal herstellen van je blessure. Dit plan wordt zo nodig ondersteund door het uitvoeren van specifieke oefeningen door jou en het toepassen van specifieke behandelingen door de fysiotherapeut. Als alles volgens plan verloopt, kun jij weer volop genieten van je sport- en beweegactiviteiten.

Heb jij last van een blessure en/of heb jij hulp nodig in het juist opbouwen van je belasting, neem dan contact met ons op. Met een verwijzing van de huisarts kun je bij een sportarts terecht. Onze (sport)fysiotherapeuten zijn ook zonder verwijzing toegankelijk. Zij kunnen je helpen met je herstel. Maak een afspraak bij de sportarts of (sport)fysiotherapeut via onze website of neem telefonisch contact met ons op.

Afspraak maken

Videoconsult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal

Wil je graag een consult met een fysiotherapeut van SMCP, maar woon je niet in de buurt of wil je liever nog geen fysiek consult? Vraag dan nu een videoconsult aan. De fysiotherapeut van SMCP kan in het videoconsult al jouw vragen over jouw achillespeesklachten beantwoorden. Ook kan de fysiotherapeut jou advies geven over hoe je zo spoedig mogelijk kunt herstellen. Het maakt niet uit waar in Nederland je woont. Bij SMCP willen wij dat iedereen gebruik kan maken van onze topsportservice. Voor een videoconsult heb je geen verwijzing van een arts nodig.

Vraag nu een videoconsult aan

Sportgeneeskunde en fysiotherapie Nijmegen

Sport Medisch Centrum Papendal is ook gevestigd in regio Nijmegen. Zoek je een sportarts of fysiotherapeut in Nijmegen? Kijk dan op onze vestigingspagina Sportgeneeskunde en Fysiotherapie Nijmegen. Zoek je een fysiotherapeut in Beuningen? Kijk dan op onze vestigingspagina Fysiotherapie Beuningen of Fysiotherapie Beuningen Speijers Sport.

Tags: , ,
  • PlusPraktijk
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut