Hoe weet ik of mijn trainingsintensiteit voldoende is?

Ben jij net gestart met sporten of wil je je training uitbreiden, dan is het belangrijk om dit op een juiste manier te doen om blessures te voorkomen. Teveel training kan leiden tot overbelasting en te weinig training kan weer leiden tot onderbelasting. Er zijn verschillende modellen en methoden ontworpen waarmee je de belasting kunt monitoren. In deze blog gaan we een van deze modellen bespreken waar wij gebruik van maken.

Trainingsbelasting

Om sterker of fitter te worden, is het belangrijk om een juiste trainingsbelasting te hebben. Hierbij is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen belasting en belastbaarheid. De belasting is hetgeen wat je uitvoert. De belastbaarheid is hetgeen wat je lichaam aan kan. Is jouw trainingsbelasting veel meer dan de belastbaarheid van jouw lichaam dan is er een kans dat je blessures oploopt. In dit geval is sprake van overbelasting. Is de belasting minder dan de belastbaarheid van jouw lichaam dan kan de belastbaarheid daardoor verder afnemen. In dit geval is sprake van onderbelasting, waardoor het lichaam uiteindelijk nog minder belasting aan kan. Het is dus zaak om de trainingsbelasting af te stemmen op de belastbaarheid.

Het Acute Chronic Workload Ratio (ACWR) model

Het ACWR-model is een model dat gebruikt wordt bij het in kaart brengen van de sport- en trainingsbelasting. Binnen Sport Medisch Centrum Papendal gebruiken wij onder andere dit model om patiënten te monitoren en op weg te helpen. Zowel onze sportartsen als onze (sport)fysiotherapeuten gebruiken dit model en kunnen je hierover informeren.

Het model is vergelijkbaar met een trainingslogboek waarbij gekeken wordt naar de belasting in de huidige week (acute workload) ten opzichte van de belasting van de 4 voorafgaande weken (chronische workload). Door uit te rekenen wat je belasting is, weet je of sprake is van over- of onderbelasting en of je op het goede trainingsniveau bezig bent.

Afspraak maken

Ben jij begonnen met sporten of wil je je training uitbreiden, maar twijfel je of je jezelf de goede belasting geeft dan kun je daar samen met een sportarts en/of fysiotherapeut naar kijken. Samen besluiten jullie of het ACWR-model nuttig is om toe te passen. Met een verwijzing van de huisarts kom je op het spreekuur van de sportarts voor diagnostiek en advies. Onze (sport)fysiotherapeuten zijn zonder verwijzing toegankelijk. Maak een afspraak bij de sportarts of (sport)fysiotherapeut via onze website of neem telefonisch contact met ons op.

Afspraak maken

Videoconsult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal

Wil je graag een consult met een fysiotherapeut van Sport Medisch Centrum Papendal (SMCP), maar woon je niet in de buurt of wil je liever nog geen fysiek consult? Vraag dan nu een videoconsult aan. De fysiotherapeut van SMCP kan in het videoconsult al jouw vragen over jouw achillespeesklachten beantwoorden. Ook kan de fysiotherapeut jou advies geven over hoe je zo spoedig mogelijk kunt herstellen. Het maakt niet uit waar in Nederland je woont. Bij SMCP willen wij dat iedereen gebruik kan maken van onze topsportservice. Voor een videoconsult heb je geen verwijzing van een arts nodig.

Vraag nu een videoconsult aan

Sportgeneeskunde en fysiotherapie Nijmegen

Sport Medisch Centrum Papendal is ook gevestigd in regio Nijmegen. Zoek je een sportarts of fysiotherapeut in Nijmegen? Kijk dan op onze vestigingspagina Sportgeneeskunde en Fysiotherapie Nijmegen. Zoek je een fysiotherapeut in Beuningen? Kijk dan op onze vestigingspagina Fysiotherapie Beuningen of Fysiotherapie Beuningen Speijers Sport.

  • PlusPraktijk
  • NOC NSF
  • SCAS gecertificeerd
  • CTO Papendal
  • High Performance Partner
  • de Fysiotherapeut